Leef7.nl Groepsuitjes op locatie

Bedrijfsuitje met een zakelijk karakter

Bedrijfsuitje met een zakelijk karakter

Geen informatie over het Bedrijfsuitje nodig? Bekijk direct de bedrijfsuitjes!

Home » Bedrijfsuitje met een zakelijk karakter

Leef 7 eigenaar Rowin Holtslag

Bedrijfsuitje

  • Uitjes op locaties
  • Spellen voor thuis
Facebook 0
Google+ 0
Twitter
LinkedIn 0

Bedrijfsuitje met een zakelijk karakter

Wil jij naast een teamuitje ook een zakelijk gedeelte aan de dag toevoegen? In dit artikel zullen we enkele voor en tegens bespreken. Wordt het uitje gecombineerd met een vergadering, training of een product lancering dan is dit vaak belangrijker dan het leuke gedeelte. Dan is het plezier het secundaire doel en het zakelijke karakter het primaire. Maar is dit wel zo goed? Je leest het verderop in dit artikel!

In dit artikel zal ik je op weg helpen om een geschikte combinatie te bewerkstellen, dat je een leuk uitje hebt en ook een fantastische productlancering kan creëren. Natuurlijk moet ik er direct bij zeggen dat het vaak per bedrijf verschillend is. Andere budgetten, andere instelling, maar goed tips zijn nooit verkeerd, toch? Bekijk ook zeker plezier het primaire doel, waarin ik je uitleg hoe je een bedrijfsuitje sowieso effectief kan inzetten! Sla twee vliegen in een klap met je bedrijfsuitje!

Wat staat er in dit artikel centraal?
In dit artikel o.a.:

Een zakelijk personeelsfeest

Een uitje met een zakelijk karakter. We hebben het hier niet over een relatiedag van klanten, maar echt een dag met het personeel. Met het zakelijke bedoelen we een vergadering, productlancering of training.

Bijna ieder bedrijf organiseert jaarlijks minstens één uitje. Van een middagje in de kroeg tot aan een helikopter vlucht over Nederland. Voor de crisis werd er nog vaker een teamuitje ondernomen, toen werd er op het eind van het jaar en net voor de bouwvak iets geregeld. Deze tijden zijn inmiddels wat veranderd. Daarnaast zochten veel bedrijven een inspirerende locatie voor een vergadering of iets dergelijks. Vandaag de dag (zeker na de crisis) zijn de budgetten voor het bedrijfsuitje wat lager en wordt er vaker gekeken om zakelijke en plezierige uitjes te combineren. Is dit wel een slimme zet?

Budget bepalen

Positief effect van een zakelijk uitje gecombineerd met vrijetijd

Een uitje gecombineerd met een vergadering, doen!

Dit is enerzijds efficiënt, iets zakelijks combineren met vrijetijd. Het kan namelijk doorgaans erg goed werken.

  • Er wordt geprobeerd de werksfeer op de werkvloer te verhogen, door het uitje aan de vergadering toe te voegen. Goede sfeer op de werkvloer is altijd goed voor een bedrijf.
  • Door vrije tijd toe te voegen aan iets zakelijks wordt er wat stress weg genomen. Mensen zijn meer ontspannen en dit kan leiden tot meer creativiteit. Creativiteit kan natuurlijk nieuwe impulsen geven aan de business.
  • Als mensen iets zakelijks moeten doen, terwijl ze weten dat het daarna leuker zal worden, zal dit bij vele in goede aarde vallen. Mensen staan namelijk open om ergens hard voor te werken om vervolgens te genieten. Mensen werken het hele jaar en gaan daarna graag op vakantie. Of mensen gaan dieeten of sporten om er daarna beter uit te zien etc. Ofwel een zakelijke inspanning hoeft geen slechte inspanning te zijn, het kan ook de sfeer bevorderen!
  • Meer weten over voordelen van een uitje? Lees dan ook welk doel een bedrijfsuitje nog meer kan hebben.

Hou iedereen op de hoogte!

Steeds vaker wordt er gewerkt met parttimers of uitzendkrachten, deze personen hebben doorgaans een minder sterke band met het bedrijf. Door deze mensen ook te betrekken bij een zakelijk uitje kan je de bedrijfsprestaties verbeteren.

Aangezien normaliter niet alle parttimers en uitzendkrachten tegelijk aanwezig zijn, kan het lastig zijn om iedereen tegelijk van informatie te voorzien. Hiervoor kan zo`n zakelijk uitje een uitweg zijn. Met een zakelijk uitje worden de parttimers en uitzendkrachten meer op de hoogte gebracht van de ontwikkelingen. Ze kunnen hierna dus beter het werk uitvoeren omdat ze meer kennis over het bedrijf hebben.

Door ook hun te betrekken in het leuke gedeelte van het uitje zullen de personen nog meer een connectie gaan voelen met het bedrijf. Meer betrokkenheid leidt tot betere prestaties op het werk. Ideaal toch?

Het negatieve effect van uitje met een zakelijk karakter.

Een uitje gecombineerd met een vergadering, toch maar niet?

Wordt er een uitje geregeld met een zakelijk karakter dan zal de werknemer ook merken dat dit echt uit commercieel oogpunt wordt gedaan. Anderzijds werkt het dus doordat het een commercieel oogpunt heeft minder efficiënt, de werknemer wordt in het bedrijfsuitje niet centraal gezet, maar juist het bedrijf waar ze zich al dagelijks voor inzetten.

In het stuk waarom je een bedrijfsuitje moet regelen, benoem ik onder andere ook dat je personeel beloond wil worden en eigenlijk in het ‘middelpunt’ (dat om plezier gaat en niet om commercie) moet staan van zo`n dag. Met het zakelijke gedeelte wordt het bedrijf in het middelpunt gezet en niet het personeel.

Onmeetbare effect

Zoals het bovenstaande al beschrijft de klant mag dan koning zijn, maar je personeel is nog vele malen belangrijker. Als je teveel bezig bent met het bedrijf en te weinig bezig bent met het belang van het personeel dan zal dit op den duur irritaties opwekken. Onbewust kan zo`n zakelijk gedeelte uitje bijdragen aan een negatieve spiraal. Als het personeel het gevoel heeft niet gewaardeerd te worden. Als ze het gevoel hebben een nummertje te zijn, in plaats van een persoon dan zullen de prestaties achteruit gaan.

Natuurlijk zal dit niet bij één voorval meteen negatief zijn uiteraard. Het is een opeenstapeling van meerdere dingen. Daarom is het ook een onmeetbaar effect. Kortom houdt altijd het personeel altijd in gedachte.

Vanuit welk oogpunt wordt er gehandeld?

In de positieve effectiviteit wordt er gedacht vanuit het bedrijfsperspectief. Hoe kunnen we het bedrijf beter maken. Hierin is de plezierige kant een functie, maar niet het hoofddoel. Bij de negatieve effectiviteit wordt er niet van het bedrijf gedacht maar juist vanuit de werknemer. Hierin is plezier de belangrijke factor en het zakelijke gedeelte een bijzaak. De werknemer staat centraal hierin. Er is geen goed of fout, zeker niet na het lezen van de volgende alinea.

Positief of negatief genuanceerd

Natuurlijk is dit niet zo zwart en wit, als hierboven mogelijk wordt benoemd. Als je een product lancering doet, waar doorgaans veel personeelsleden aan hebben gewerkt dan kan dat ook positief zijn. Als het zakelijke gedeelte maar een klein gedeelte van de tijd inneemt dan zal het ook veel minder zakelijk voelen.

Daarnaast is het voor ieder bedrijf, ieder werk en ieder voor zich verschillend. Zo zal een bouwvakker waarschijnlijk niet graag een vergadering hebben, zelfs niet als die maar een paar minuten duurt. Kan daarentegen een zakenman een vergadering van twee uur kort vinden, omdat hij/zij graag op de hoogte is van de laatste dingen. In het genoemde voorbeeld wordt een stereotypering gebruikt (ze worden in een hokje geplaatst), dit wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat dit in werkelijk of altijd zo is.

Misschien snakt de zakenman weleens naar iets anders omdat hij dagelijks al vergaderingen zit en wil de bouwvakker nu eindelijk eens duidelijkheid (zijn hart luchten) waarom ze hun op een bepaalde manier laten werken, wat op papier misschien leuk klinkt, maar in praktijk erg lastig of onhandig is.

De keuze

Kortom moet je een uitje een zakelijk karakter geven? Er zijn voor en tegen argumenten te bedenken en verschilt het per uitje, per bedrijf wat de beste optie is. Persoonlijk zou ik jaarlijks minimaal eenmaal een uitje regelen waarin de werknemer centraal staat (vrijetijd als het primaire doel), dit aangevuld met uitjes met een zakelijk karakter (dit zou je meer kunnen uitsplitsen per afdeling). Zo staat de werknemer zeker eenmaal centraal, maar wordt ook de commercie gewaarborgd.

Persoonlijk denk ik dat je hiermee de meest effectiviteit zult halen. Vergeet ook zeker niet om de andere blogs (waarom een bedrijfsuitje? En Doel van een bedrijfsuitje) te lezen, dan zal je merken dat ook zonder een zakelijk karakter er vele voordelen (kunnen) zijn bij het organiseren van een bedrijfsuitje.

Tips voor een personeelsuitje met een zakelijk karakter

Er zullen nog een paar tips worden gegeven als er wordt besloten om één uitje te regelen per jaar die tevens wordt gecombineerd met een zakelijk karakter.

  1. Tip 1. Mocht je een zakelijk karakter geven aan het bedrijfsuitje zorg dan je niemand tegen de borst stoot. Benoem en bedankt alle afdelingen (iedereen zet zich in voor het bedrijf en iedereen verwacht waardering, dus alle afdelingen) en probeer de dag voornamelijk positief te houden. Als je teveel negativiteit in de rondte doet (het gaat slecht met het bedrijf of die afdeling heeft zijn resultaten niet behaald) dan zal dat overslaan op de werknemers en dit zal je terug gaan zien op de werkvloer. Dit wil je zeker niet. Globale verbeterpunten maar benoem dan ook zeker vele positieve punten.

  2. Tip 2. Maak het persoonlijk, maar niet te persoonlijk. Het is goed om iedereen erbij te betrekken en mensen spreken van alle werkniveau `s, maar ga geen mensen persoonlijk belonen en al helemaal niet bekritiseren. Als mensen op een onbekende plek worden bekritiseerd kunnen ze zich moeilijker verdedigen en zal er de hele dag een bepaalde spanning voelbaar zijn. Doe dat op een ander moment, een moment met meer privacy.

  3. Tip 3. Probeer de hiërarchie (top-down communicatie) op zo`n dag te beperken. Spreek constant over het team waarin iedereen deel van uitmaakt. Mensen moet de indruk hebben dat ze iets gezamenlijks doen ook al heeft het een commercieel karakter.

  4. Tip 4. Zorg dat het zakelijk gedeelte op het juiste moment wordt gedaan. Niet aan het eind van iets leuks want dan zitten mensen daar niet meer op te wachten. Maar direct op het begin is het ook niet handig, want dan komen er veel impulsen op mensen af (mensen lang niet gezien, collega`s in andere outfits, met partners, de onbekende locatie etc.). Dus laat ze eerst met koffie en gebak of iets dergelijks wennen aan de locatie en aan elkaar voordat het wat verder de diepte in gaat.

De keuze gemaakt?

Ik hoop dat je aan dit artikel wat hebt gehad. Laat in een reactie weten hoe jij het bedrijfsuitje met een zakelijk karakter ervaart. Heb je nog eigen ervaringen, vragen of gewoon zin om te reageren, schroom niet en laat je stem horen in een reactie!

Reageer op het bericht

Meer weten over een bedrijfsfeest? Bekijk de andere blogs

Een reactie plaatsen