Activiteiten

Op locatie

Home » Kennisbank Vrije Tijd » Termen Vrije tijd » Belevingseconomie

Share on facebook
Facebook 0
Share on google
Google+ 0
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn 0

Belevingseconomie

We leven in een belevingseconomie ook wel ‘experience economy’ genoemd, een economie waarin niet zozeer een product of een dienst centraal staat, maar juist waardes en belevingen. Men wil meer dingen beleven en is daarvoor bereid om te betalen.

Het is eigenlijk een soort term in wat voor cultuur we leven. Hoe we hedendaags met elkaar omgaan en hoe mensen zijn eigen leven willen vorm geven. Tot 1950 was het product belangrijk, daarna kwam de marketing in opkomst (met daarbij horende dienstverlening), nu zijn de waardes en belevingen belangrijk. Deze economie is zeker niet in heel de wereld van toepassing, maar in Nederland zeker. We willen unieke onvergetelijke ervaringen beleven.

Om hiervan een voorbeeld te geven (een beetje door de bocht, maar oké) als je naar een supermarkt gaat en hier een pak melk koopt is niet zo bijzonder. Als je naar een authentieke boerderij gaat waar jezelf de koe mag melken en waar je weet dat de koeien een gezond leven mogen leiden, dan kan dat een glaasje melk toch ineens heel anders smaken.

Waarin zien we de belevingseconomie nog meer in terug?

  • Hield men vroeger vast aan het geloof, zien we nu juist dat mensen zich betrokken voelen tot een merk. Het merk straalt iets uit, iets van daar wil ik ook bij horen. Red Bull straat bijvoorbeeld actie en adrenaline uit.
  • Denk bijvoorbeeld aan de backpack cultuur, steeds meer jongeren willen een verre wereld reis maken om dingen te zien en te beleven.
  • Men gebruikt social media om te laten zien wat men heeft gedaan en waar men is geweest en hopen daarbij zoveel als mogelijk likes, vrienden of shares mee te krijgen.
  • De festivals zijn natuurlijk mega populair laatste jaren, je wilt je eigen identiteit ontwikkelen en wil graag laten zien en horen van welke muzieksmaak je houdt.
  • Bucketlist cultuur. Ik wil dit nog hebben gedaan voordat ik oud wordt. Ik wil dit hebben meegemaakt om erbij te horen etc.

Kortom we willen niet 80 uur per week werken 60 jaar lang om dan te overlijden en je niks hebt meegemaakt. We willen iets anders, een uniek leven. De beleveningseconomie is hetgeen waarop vele hun levens inrichten om een uniek leven te leiden.

Rowin Holtslag

Rowin Holtslag

Leisure expert & eigenaar Leef 7

Datum Bericht

Boek nu je uitje van je dromen!

Een reactie plaatsen

Ben geen vreemdeling, maar kom in contact
Leef 7 gebruikt Cookies. Wil je de beste website ervaring?