Home » Bedrijfsuitje » Effectief Bedrijfsuitje

Effectief Bedrijfsuitje

Geen informatie over bedrijfsuitjes nodig?
Bekijk direct de uitjes!

Een effectief bedrijfsuitje!

Wil je echt effectiviteit van een bedrijfsuitje hebben dan moet je verder nadenken dan enkel het plezier. Dan moet er worden gekeken naar een secundair doel, zo creëer je een effectief bedrijfsuitje. Kennen de medewerkers elkaar niet goed dan wil je misschien liever iets gezamenlijks doen, zodat iedereen elkaar wat beter leert kennen. Wil je weten hoe sommige functioneren in een groep, dan kan het interessant zijn om een activiteit in teams te kiezen. Kortom hoe kan ik een bedrijfsuitje efficiënter maken?

Eerst bepaal je het secundaire doel van een bedrijfsuitje vervolgens zullen dan per doel tips (vele in de vorm van activiteiten) komen hoe je dit doel het best kunnen bewerkstellen. Het secundaire doel kan je vaak doorgaans van tevoren beter niet communiceren met de werknemers, omdat er dan een bepaalde druk komt op het uitje. ‘We gaan een uitje doen om beter samen te werken’, kan daardoor juist averechts werken. Het gaat dan in plaats van vermaak naar bedrijfsprestatie, hier schreef ik al in blog uitjes met een zakelijk karakter over. Aan welk doel wordt in het ‘geheim’ gewerkt? Voor de volgende doelen worden tips gegeven:

Beter samen werken

Is beter samen werken in het algemeen jouw secundair doel?
Samen werken begint met een goede band onderling. De activiteit moet dan laagdrempelig zijn, maar toch ook wat teambuilding elementen bevatten.Waarom laagdrempelig? Als het te moeilijk is voor de meeste, dan zullen zij afhaken in concentratie of zullen ze minder inbreng hebben. Goed om te zien wie hogerop kan, maar minder goed als het echt om samenwerken gaat.

Als humor en plezier (op laagdrempelig niveau) de kern van de activiteit heeft, doet iedereen mee en kan iedereen zijn/haar kwaliteiten laten zien. Ze voelen zich meer deel uitmaken van het team en dit kan op de werkvloer natuurlijk ook belangrijk zijn. Samenwerken is de manier ven een effectief bedrijfsuitje. Leef 7 heeft onder andere laagdrempelige activiteiten als de spelshow puur toeval of de toerist.

Intern netwerk verbreden (kennismaken)

Is kennis maken jouw secundair doel?
Als je wilt zorgen dat de onderlinge sfeer op de werkvloer wordt verbeterd dan moet je opzoek naar activiteiten waarbij je veel met de gehele groep aan de gang bent (en niet zozeer met teams) om zo een effectief bedrijfsuitje te krijgen. Je kunt bijvoorbeeld met een spelshow, workshop of gewoon wat drinken samen, dit bewerkstelligen. Mocht je een uitje boeken bij Leef 7 en kennis maken is belangrijk dan zouden we bijvoorbeeld iedereen een naamkaartje kunnen geven met een alliteratie.

Een alliteratie is een bijvoeglijk naamwoord voor de naam zetten die slaat op de persoon, zoals ruige Ruud, plezierige Patricia, grappige Geert etc. Mensen onthouden hierdoor veel sneller iemands naam en weten ook direct een eigenschap van de persoon. Hierdoor begin je makkelijker een gesprek met elkaar (je hebt een karakter eigenschap om over te spreken en een naam wat altijd makkelijker praat). Een eerste stap naar een goede en leuke kennismaking.

Werken in projecten

Is werken in projecten en groepen jouw secundair doel?
Doe dan zeker een bedrijfsuitje waarbij je in teams wordt ingedeeld. Bepaal zelf van tevoren welke personen je dan graag samen ziet werken en zet deze samen in een groep (doorgaans vinden activiteit aanbieders het totaal geen probleem als een bedrijf graag zelf teams maakt). Zorg er ook voor dat je iemand bij het team zet die de bevindingen kan doorspelen naar jou, anders heb je er nog niets aan. Is er een klik tussen de personen, wordt er direct goed samengewerkt.

Als activiteiten kan je denken aan een escape room, waarbij mensen echt goed moeten samen werken, maar ook Leef 7 heeft uitjes zoals de mysterieuze Cluedo moord waarbij goed samen werken belangrijk is. Tip, zoek een uitje met wat inhoud en niveau.

Een nieuwe leidinggevende, wat nu?

Een leidinggevende beter geaccepteerd krijgen.
Mensen plaatsen andere mensen direct in een hokje en het is lastig voor de mens om deze gedachte te veranderen, want dan moeten ze aan zichzelf toegeven dat ze fout waren. Dit doen we niet graag. Mede door stereotypering (een vooroordeel over een bepaald persoon of groep) zou een nieuwe leidinggevende onbedoeld in een verkeerd hokje geplaatst kunnen worden.

Mede hierdoor worden sommige leidinggevende eerst wat maanden op de werkvloer ingezet voordat ze de leidinggevende worden, hierdoor bouwen ze vertrouwen op bij collega`s en laten ze zien niet vies te zijn van het werk. Het kan ook door een uitje, als de werknemers hier een zeer vriendelijke indruk krijgen van de leidinggevende dan zal hij/zij veel gemakkelijker het vertrouwen krijgen van het team. Probeer dan te zorgen dat de nieuwe leidinggevende in een team zit met directe collega`s (degene die dadelijk onder hem/haar gaan werken) en doe een activiteit met veel humor, dat creëert als eerste een positieve band.

Nieuwe kwaliteiten ontdekken

Opzoek naar nieuwe en frisse kwaliteiten?
Als je opzoek bent naar nieuwe kwaliteiten ontdekken (netwerk skills, leidinggevende skills, sociale vaardigheden etc.) dan is een uitje in teams of met wisselende vaardigheden misschien wel ideaal. Zoek een activiteit met uitdagingen, zoals Wie Molt Er (het is niet de bedoeling om commercieel te zijn, maar eigen activiteiten zijn wel gemakkelijk als voorbeelden door de nodige ervaring). Zo heb ik zelf al meermaals ervaren dat stagiaires op zo`n dag een verbluffende indruk kunnen maken.

Doordat er geen hiërarchie is op een uitje kunnen ze eindelijk laten zien wat ze in huis hebben, want zeg nu zelf bij dat kopieerapparaat kunnen ze niet veel indruk maken toch? Door de andere vaardigheid die een uitje heeft, kan je zien wie hier goed in is en wie talenten heeft die jij misschien helemaal niet wist. Opnieuw kies een uitje op niveau.

Vergroot het netwerk

Extern je netwerk verbreden
Hiervoor kan je het beste de partners van de werknemers ook uitnodigen op dit personeelsfeest. Zij zijn de mensen van buitenaf en kunnen extra ambassadeurs voor je bedrijf worden, omdat ze worden betrokken bij het bedrijfsfeest.

Daarnaast kan je aan activiteiten denken met veel deelwaarde (mega bijzondere activiteiten die je niet vaak doet bungeejumpen, cursus duiken zouden voorbeelden kunnen zijn), die mensen willen delen met andere personen. De werknemers zullen het eerder vertellen aan andere en het wordt snel gedeeld en geliket op facebook. Iets wat goed kan zijn voor het externe netwerk.

De rotte appel in team vinden.

De rotte appels vinden
In een ander artikel schreef ik al over dat een effect van teamuitje kan zijn om een rotte appel in je team te vinden. Doordat je op een andere plek, onder andere omstandigheden bent, zie en hoor je veel meer over de positieve en negatieve dingen. Denk jij dat een persoon de sfeer verpest binnen het team, dan zal je dat binnen een bedrijfsuitje vast merken. Ga zelf eens met deze persoon in een team en ervaar het zelf. Een onschuldige manier om mensen goed te doorgronden.

Uitje met een zakelijk karakter

Een uitje gecombineerd met een vergadering, doen of niet?
Zijn jullie aan het denken om een uitje te regelen gecombineerd met een vergadering, productpresentatie of iets dergelijks. Lees dan ook het artikel over uitjes met een zakelijk karakter. Hierin zal worden beschreven wat het verschil is tussen een vergadering + een uitje en een uitje + vergadering, het is een ander perspectief en je leest het in dat blog.

Tot slot

Ik hoop dat je nu meer weet over hoe je een bedrijfsuitje efficiënt kan inzetten, om er meer uit te halen en gestelde doelen te behalen. Vragen, opmerking laat het gerust weten in een reactie!

Reageer op het bericht

Onze Laatste blog`s

Regel het uitje van je dromen

Mogelijk ook interessant

Plaats een reactie