Home » Bedrijfsuitje » Haal meer uit een bedrijfsuitje
Geen informatie over bedrijfsuitjes nodig?
Bekijk direct de uitjes!
Haal meer uit een bedrijfsuitje!
Een bedrijfsuitje kan bij dragen aan de innovativiteit en kwaliteit van de onderneming.
Je hebt zojuist besloten om je medewerkers te belonen op een bedrijfsuitje. Dat is een positief teken, nog niet overtuigd? Lees dan direct over waarom je zeker een bedrijfsuitje moet gaan ondernemen. In dit stuk zal ik laat zien dat je veel meer uit een bedrijfsuitje kan halen dat je misschien vooraf verwacht.
Hier kijk ik verder dan enkel plezier, wat doorgaans primaire doel nummer één is. Naast het primaire doel zijn er nog veel andere punten die je na het bedrijfsfeest kan toepassen waar je misschien niet direct aan denkt. Kortom de andere doelen tijdens een bedrijfsuitje.
- Team versterken en beter samen werken
- Een bedrijfsuitje verhoogt de werksfeer, een ‘wij’ gevoel
- Leer elkaar echt kennen & raakvlakken creëren
- Boost je energie
- Leren netwerken & netwerk vergroten.
- Vergroot betrokkenheid bij het bedrijf.
- Eindelijk geen hiërarchie
- Ontdek nieuwe kwaliteiten van collega`s
- De rotte appels in je team
Team versterken en beter samen werken
Door op een andere manier bezig te zijn (doormiddel van een personeelsuitje) leer je veel beter samen te werken en versterk je het team. Het is voor werknemers misschien wel een mooie manier om je in de kijken te spelen. Veel van komende punten zullen het team versterken of zullen nieuwe inzichten geven.
Een bedrijfsuitje verhoogt de werksfeer, een ‘wij’ gevoel
Dit topic kan natuurlijk redelijk gemakkelijk gelinkt worden aan plezier. Het uitje zorgt voor plezier en plezier verhoogt de werksfeer. Mensen werken liever met leuke collega`s dan dat ze leuk werk verrichten. Ofwel een positieve werksfeer is zeer belangrijk voor je bedrijf. Het bedrijfsfeest creëert een ‘wij’ gevoel. De mens houdt ervan om ergens bij te horen, één van de basisbehoeftes van de mens.
Wij zijn nog altijd een kudde dier en een kudde dier leeft nu eenmaal in groepen. Jij zult je waarschijnlijk als je uit Brabant komt onbewust ook vertrouwt voelen met mede-Brabanders. Deze groepsovertuiging zien we ook vaak terug in de sport, geloof of met bepaalde merken.
Leer elkaar echt kennen & raakvlakken creëren
Op een bedrijfsuitje leer je elkaar pas echt kennen. De normaal zo rustige collega blijkt ineens een enthousiaste karaoke fanaat te zijn en de normaal zo statige baas blijkt los in de heupen te zijn en enorm veel humor te bevatten. Kortom hier leer je elkaar pas echt kennen (nog niet werk gerelateerd dit volgt later).
Tijdens een uitje creëer je raakvlakken bij mensen die ze misschien nog helemaal niet kennen. Stel je speelt het uitje Wie is de Mol, dan kan het goed zijn dat meerdere mensen het kijken, maar het niet van elkaar wisten, ofwel raakvlakken die ze niet wisten. Dit zal opnieuw de werksfeer verhogen.
Boost je energie
Op een bedrijfsuitje komt ook veel enthousiasme los. Je wilt dat enthousiasme ook op de werkvloer creëren. Dus probeer te kijken hoe je mensen kunt enthousiasmeren en wie. Als je deze mensen op de werkvloer ook makkelijker kan enthousiasmeren dan zal de rest er eerder in meegaan.
Daarnaast is een bedrijfsuitje net zoals een vakantie een energie boost, hierna kunnen mensen er weer even tegen gaan of zijn ze meer bereid om er voor te gaan.
Leren netwerken & netwerk vergroten.
Een uitje bevordert de netwerk skills van de medewerkers en vergroot ook nog eens het netwerk van het bedrijf. In een bedrijfsuitje komen de werknemers weer met elkaar in contact. Ook van afdelingen die je normaal minder spreekt. Wie weet ontstaan er nieuwe vriendschappen. Ofwel een informele manier om te netwerken, echter dit verkleint de stap om in het werkveld ook te netwerken. Ze stappen dan ook direct sneller op andere af.
Wie nodig je uit op een bedrijfsfeest, je leest in dat artikel er meer over. Maar stel je nodigt ook de partners uit. Dan wordt ook het netwerk snel vergoot omdat zij nu ook bij het bedrijf worden betrokken. Zij worden mede ambassadeurs. Je hebt een beeld bij de partner waarover je collega het dagelijks heeft. Zowel op de werkvloer als daarbuiten communiceert het makkelijker (door deze beeldvorming). Beter communiceren, draagt natuurlijk bij aan kwaliteit van de onderneming. Ook al is dit informeel, zullen ze beter op elkaar ingespeeld raken.
Vergroot betrokkenheid bij het bedrijf.
Doordat een bedrijfsuitje wordt georganiseerd voor het team zal het team zich meer betrokken voelen tot het bedrijf. Ze voelen zich meer gewaardeerd door het uitje en de leidinggevende (zie ook het volgende hiervoor).
Eindelijk geen hiërarchie
Doorgaand op het vorige punt, tijdens een teamuitje is er haast tot geen hiërarchie, wat prettig wordt ervaren. Zowel de leidinggevende als werknemer zijn gelijk en daardoor is er geen afstand tussen hun. Nu kunnen ze elkaar beoordelen op wie ze zijn en niet op wie ze zijn tijdens het werk. Dus niet alleen de werknemer voelt zich meer gewaardeerd tijdens een uitje, ook de leidinggevende heeft de kans om zichzelf op een positieve manier te uiten, waardoor hij/zij meer waardering krijgt van de werknemers.
Het andere punt wat kan bijdragen aan de kwaliteit van de onderneming omdat er weinig tot geen hiërarchie is tijdens een teamuitje zijn knelpunten. Een functioneringsgesprek zou ook weinig hiërarchie moeten bevatten, maar voelt veel meer als een verplichting en echt zakelijk. Tussen neus en lippen tijdens een uitje vertellen wat je dwarszit of wat beter kan, voelt veel minder zakelijk. Luister goed op zo`n dag er wordt meer verteld dan je misschien verwacht. Dit kan als sterke input gebruikt worden om het bedrijf te verbeteren of als input voor functioneringsgesprekken.
Ontdek nieuwe kwaliteiten van collega`s
Aangezien er geen vaste hiërarchie is tijdens een uitje kan zo`n op het oog doodgewoon uitje ook zeer effectief zijn om nieuwe kwaliteiten te ontdekken. Zoals eerder kan er op informele punten veel worden ontdekt van elkaar. Maar ook op werk gebied zie je veel ontstaan.
Wie neemt de leiding in een activiteit als er geen leidinggevende in het team aanwezig is. Welke persoon communiceert vlekkeloos. Wie is er minder verlegen dan je misschien wel dacht. Kwaliteiten die je misschien op de werkvloer kan inzetten.
De rotte appels in je team
Dan nog de rotte appels in je team ontdekken. Natuurlijk nooit leuk als je team niet draait, maar soms kan één persoon de boosdoener hier van zijn. Tijdens een uitje kan je de rotte appel sneller ontdekken. Zoals eerder benoemd er wordt veel verteld op zo`n dag, dus ook veel roddels.
Wie van het team creëert zelfs op een uitje voor ergernis? Ofwel wie wordt gemeden op zo`n dag of wie gedraagt zich anders dan de rest van het team (bijvoorbeeld voelt zich veel belangrijker dan de rest, heeft constant een overtreffend verhaal etc.), deze persoon kan goede prestaties leveren op de werkvloer, maar als hij/zij niet in het team past dan kan het een behoorlijke rotte appel voor je bedrijf zijn.
Natuurlijk kan je de rotte appel ook merken in het uitje. Als iemand tijdens dit uitje al helemaal gestrest is of totaal geen leiding kan geven, kan dit natuurlijk inzichten geven voor in de toekomst. Dan zal deze persoon ook op de werkvloer eerder gestrest raken en andere meenemen in een hoge werkdruk.
Kortom haal meer uit een bedrijfsuitje
Kortom haal meer uit een bedrijfsuitje. De vervolg stap in dit artikel is het volgende artikel over een effectief bedrijfsuitje. Hier wordt per doel een activiteit op tip gekoppeld om een bedrijfsuitje effectiever te maken. Hopelijk heb je wat aan dit artikel gehad. Vragen of opmerkingen laat het even weten via een reactie.