Home » Kennisbank Vrije Tijd » Termen Vrije tijd » Optimale memorabele beleving

Optimale memorabele beleving

Belevenis

Bij een activiteit probeert de aanbieder iemand de optimale memorabele beleving te geven. Maar wat is nu een optimale memorabele beleving, want er is geen goed of fout.

Er is geen activiteit die voor iedereen een optimale leisure beleving is. Een activiteit is altijd bedoeld voor een bepaalde doelgroep en zelfs voor dezelfde doelgroep is er nog steeds geen activiteit die iedereen vermaakt.

Dit heeft natuurlijk alles te maken met de persoonlijke wensen en behoeftes die iedereen heeft bij een activiteit. Maar goed ook, anders zouden alle mensen hetzelfde zijn en van dezelfde dingen houden. Dus hoe wordt er bepaald of een activiteit mogelijk een optimale memorabele beleving kan geven?

Ideale leisure activiteit

Vrijetijdsonderzoekers Pine en Gilmore , psycholoog Csikszentmihalyi en Rowin Holtslag (schrijver van dit stuk) omschreven het als volgt, een goede leisure activiteit zou in een ideaal geval voldoen aan:

  • Je moet worden meegenomen in een verhaal.
  • Er moet een vorm van escapsime in te vinden zijn. Mensen moeten opgaan in de beleving en in de activiteit. Ze moeten het besef van tijd en omgeving vergeten. Dit wordt ook wel ooit ‘flow’ genoemd. Je moet het gevoel hebben dat je buiten de dagelijkse realiteit bent.
  • In een goede activiteit worden emoties geprikkeld.
  • Intrinsiek motivatie. Je moet zelf gemotiveerd zijn om de activiteit te doen, het is een vrije keus om deel te nemen aan de activiteit.
  • Goede mix van uitdagingen. Je wilt uitgedaagd worden, dit kan op meerde gebieden. Bijvoorbeeld op emotioneel gebied, bijvoorbeeld door een hoge of angstige attractie of op intellectueel gebied met een puzzel in een escape room. Alle vormen van uitdaging moeten echter niet te zijn, niet te moeilijk, niet te makkelijk of niet te spannend. Als het niveau juist is dan er veel betrokkenheid en worden er een overwinningsstofje in je hersenen aangemaakt.
  • Vrijetijdselementen bevatten. Daarnaast moet het zoveel als wenselijk aan vermakende (entertainment), mooie (esthetiek) of lerende factoren in zich hebben, waardoor men het beter ervaart.

Deze punten staan nog los van fysieke en sociale omstandigheden. Het is natuurlijk van groots belang met wie je waar deze beleving ervaart. Bijvoorbeeld een escape room met een onbekende in een oud gebouw is natuurlijk heel anders dan met je beste vrienden in een modern luxe gebouw.

Datum Bericht

Boek nu je uitje van je dromen!

Aangeraden artikelen

Nog niet gevonden wat je zocht?

Plaats een reactie